Är botten nådd?

23 05 2009

Jag berättade tidigare att jag köpt några andelar i tillväxtmarknadsfonden Skagen Kon-Tiki för en liten summa, bara för att känna mig för lite. Sedan köpet i mars har den gått upp smått otroliga 34,36%. Självklart känner jag till Murphys lag och borde därför inte klaga, men det är nog så enerverande att den fond som ökar mest i värde är den jag bara satte in en struntsumma på. Frågan är nu om det är för dyrt att köpa mer, eller har vi redan sett botten? Jag är inte kunnig nog att analysera på något sätt så jag får lita till intuitionen istället. Ibland blir det fel. Om en månad ungefär kommer en helt okej summa trilla in på kontot och frågan är då om det kommer att vara köpläge på något överhuvudtaget. Har ni köpt tillräckligt medan kurserna var låga eller våndas ni också nu?


Åtgärder

Information

2 responses

23 05 2009
Patrick

Själv har jag endast investerat i regionsfonder än så länge, mer specifikt Ryssland, Kina och Indien. Det är helt enkelt områden jag tror kommer utvecklas mycket framöver. Och iom att jag kallt räknar med att kurserna kommer gå upp i minst den nivå de låg i innan börskrashen (inom 2-5 år som högst) så lär jag inte dra ner på sparandet i dessa förrens de når en nivå jag är bekväm med. Dessutom är dessa regioner som sagt tillväxtregioner, så den nivån som de var i innan krashen kan utan problem vara en bråkdel av vad de kan komma upp i om en 20 år…

25 05 2009
Samara

Jag har ju fonder, och min son också, men när de började sjunka och var värda mindre än året innan fast vi satt in pengar under året så fick jag panik och slutade spara, fast man borde ju göra tvärtom.
Jag väntar på att det ska stiga igen,sen ska jag sälja alla fonderna och bara ha sparkonto i fortsättningen, jag är för hispig för att hålla på och spekulera.

Lämna en kommentar