Kina – harmlös aktör på råvarumarknaden?

22 05 2009

Råvarupriserna har ökat rejält de senaste månaderna – koppar med 45%, zink 25% och råolja 30% (SvD) – vilket i det rådanade konjunkturläget kan få katastrofala konsekvenser för företag inom tillverkningsindustrin. Gruvbrytarnas aktier har däremot gått upp. Bolidens aktie har stigit med 120% på tre månader och Lundin Minings med nästan 200%. Prishöjningarna har flera orsaker, bland annat minskad produktion men också att den kinesiska staten bunkrar upp huvudsakligen koppar. I april importerade Kina rekordhöga 400 000 ton koppar enligt en annan artikel i SvD och det handlar tveklöst om lagerbyggande snarare än direkt behov. Även järnmalm importerades i rekordstora mängder i april, 57 ton. Värt att nämna är att Kina är världens största tillverkare av järnmalm.

Inget nytt från Kina med andra ord. De styr och ställer, skriver sina egna spelregler och leker Gud. Satsningarna på byggande och infrastruktur, alltså de enorma projekt som gör mängder av kineser hemlösa, går nu under etiketten ”stimulanspaket” och har därmed fått västvärldens gillande. Detta trots att det är samma kränkande, om än i större skala, av medborgarnas rättigheter som vi förfärat skrev spaltmeter om för ett år sedan. Bunkringen av koppar och järnmalm får mig att tänka på Det stora språnget. Tur är det väl då att vi lever år 2009 och inte 1958. Nu finns åtminstone en viss insyn för västvärlden och en viss frihet i Kina. Organiserat utrotande av alla fåglar, utbredd kannibalism… nej, det känns fortfarande ganska avlägset. Det är nog också svårare att ljuga ihop siffror för produktion när varorna kommer från utlandet istället för direkt från kinesernas egna kök. Även i Kina måste man vara kapabel att lära av sina misstag.  Lagringen sägs vara ett sätt att bli mindre beroende av importen och det vill jag gärna tro på. Jag tror inte att det är många kineser som saknar de offentliga bespisningarna.


Åtgärder

Information

6 responses

22 05 2009
annette

hej.
ger dig ett tips,läs Dave Ramseys bok ”the total money makeover”

Mina rysslandsfonder går riktigt bra nu,kina har jag ingen koll på..

22 05 2009
Jonas

För en som inte är så insatt, förklara gärna mer vad du menar med ”Satsningarna på byggande och infrastruktur, alltså de enorma projekt som gör mängder av kineser hemlösa”.

23 05 2009
Direktörsdottern

OS i Peking är väl ett lysande exempel. Folk tvingades flytta för att det skulle byggas OS-arena, parkeringsplatser och dylikt där de bodde. Kompensation verkar ha utgått helt i många fall och en del hemlösa skickades till arbetsläger för att ”snygga upp” i staden. Annars är väl det mesta kända exemplet dammbygget Tre Raviner. En siffra jag inte är helt säker på är att 1,5 miljoner kineser tvångsförflyttades för att bygga upp dammen, och sedan började marken runt omkring Changjiang-floden (Yangtzefloden för er äldre) rasa ner vilket gjorde att ytterligare 4 miljoner tvingades flytta.

22 05 2009
Patrick

Jag kanske är lite ”djävulens advokat”, men… På vilket sätt är detta mer fel än att handla med aktier och tjäna på att köpa vid låg kurs och sälja vid hög? Kina tar tillfället i akt och köper på sig ett jävla lager med råvaror nu när priset är låg för att senare kunna sälja det dyrt när priserna går upp igen alt. använder det vid produktion. Visar snarare på ett smart ”företagande” än någon slags diabolisk plan att störta världen som alla verkar få det till.

Detta är väl ett så konkret exempel på fritt/fri företagande/handel som man möjligtvis kan komma?

23 05 2009
Direktörsdottern

Nej nej, jag menar inte att det är fel på något sätt. Det jag försökte säga var bara att jag tycker att Kina i allmänhet är skrämmande även utan den enorma makt de har. Det är inte direkt ett land som gjort sig känt för att se till sin befolknings bästa och jag undrar bara vilka konsekvenser deras strategiska maktspel med utlandet kan få för befolkningen.

2 06 2009
Jakob

Råvaror ger ju helt klart en viss trygghet nu när luftpengar trycks i massor i sedelpressarna.

För min del har Boliden varit en mycket trevlig resa, upp ca 190% sedan jag började köpa dem förra året.

Lämna en kommentar