Ny fond i portföljen

14 03 2009

Jag vill inte låsa för mycket pengar innan jag flyttar hemifrån och därför har jag bara en liten del av mitt sparande på börsen. I dagsläget månadssparar jag i två lågriskfonder och har utöver det större delen av pengarna i indexfonden Avanza Zero. Jag har också lite gamla Ericsson-aktier kvar från en tid då jag var både yngre och trendigare.

Men häromdagen fick jag nog av mitt trygga sparande och ville ha något mer riskfyllt. Jag flyttade in lite nya pengar i norska aktiefonden Skagen Kon-Tiki, som investerar minst 50% i världens tillväxtmarknader, alltså länder eller marknader som inte ingår i MSCI Developed Market Series. Innehavet i Latinamerika är störst, 31%, därefter följer Asien. Fonden värderas till en sjua på Skagens risk-skala från ett till tio, högst av alla Skagens fonder. Hittills känns det väldigt bra och om inte annat kommer jag att öka innehavet inom kort.


Åtgärder

Information

2 responses

14 03 2009
Gustav

Hur ser du på att placera i utlandsfonder samtidigt som kronan är historiskt extremt lågt värderad och förväntas stiga i värde kraftigt på några år sikt? Om kronan stärks lika kraftigt som den försvagats riskerar ju även mycket kraftiga kursuppgångar att gå förlorade helt och hållet i valutaträsket.

15 03 2009
Direktörsdottern

Om något så tror jag att potentialen på dessa marknader är så stor att jag ändå tjänar på det i längden. Jag kan spara mer långsiktigt än de flesta ekonomibloggare, om man säger så…

Lämna en kommentar