Resultat på högskoleprovet

3 05 2009

Den 28 mars skrev jag som bekant mitt allra första högskoleprov. Bättre sent än aldrig, som sagt. Jag tog det inte på så stort allvar och hade varken orkat sova eller äta ordentligt innan. Men häromdagen när jag hittade brevet adresserat till mig på köksbordet kickade nervositeten in på allvar. Jag ångrade genast att jag inte förberett mig bättre. Visst, det första resultatet spelar ingen roll men det är ändå en siffra man har med sig i bakhuvudet ganska länge, som slutbetygen från grundskolan tänker jag mig.

I alla fall, jag kan tänka mig att ni är nyfikna och då jag ändå är anonym kan jag lika gärna berätta hur det gick.

ORD: 28 (medel 19,9)
NOG: 16 (medel 11,3)
LÄS: 16 (medel 12,2)
DTK: 16 (medel 11,1)
ELF: 13 (medel 11,2)

Totalt: 89

Normerad poäng: 1,5

1 989 personer fick samma poäng som jag och 3 919 personer, eller 8,56%, fick bättre. Nästan en tiondel av alla som gjorde provet alltså, och det var ovanligt många i år har jag läst. Men för ett första försök får jag ändå vara nöjd, det finns utrymme för förbättring om inte annat. Varför just engelska gick så dåligt vet jag inte, jag trodde att den mytomspunna DTK skulle vara svårast. Nåväl, nu vet jag åtminstone hur det går till och har något att utgå från. Nästa gång ska det gå bättre.


Åtgärder

Information

3 responses

6 05 2009
Jonas

Bra jobbat! 1,5 är inte så illa första gången (samma som jag hade första gången, kanske därför jag tycker det är bra :). Andra gången var lättare för mig (1,8), men jag har för dålig ordkunskap för att få 2.0. Jag hade ca. 30 rätt på ORD båda gångerna, vilket kostar väldigt mycket poäng. Sedan hade jag väldigt bra på övriga segment. Även om det var några år sedan nu så tycker jag fortfarande att det är fel att vikta ORD delen så mycket. Jag tycker att om man har god läsförståelse och bra analytiska kunskaper (LÄS, DTK, NOG), så borde ORD inte agera sänke (hmm.. verkar som jag fortfarande är lite bitter).

7 05 2009
Daniel

Bättre lycka nästa gång!

30 08 2009
Kaj

1,5 är definitivt bra för att vara första gången. Själv fick jag 1,2 första gången, för att klämma till med 1,9 tredje gången. Är av åsikten att det krävs minst 3 högskoleprov innan man börjar prestera på topp.

Lämna en kommentar