Populära sökmotortermer – eller Att tro

26 04 2009

1. Konsumindre. Inte helt otippat.
2. Lyxfällan. Hur så många kan hamna här efter den sökningen ter sig för mig ett mysterium. Av alla ställen på hela Internet som ordet ”lyxfällan” nämns lyckas folk hitta hit? Även två sökningar på ”lyx fällan” har lett hit – jag som avskyr särskrivningar. Jag skulle skriva favorit-t-shirt så, med två bindestreck, hellre än att särskriva det.
3. Brat. Jag hamnar på först resultatsidan vid en Google-sökning. Det ni! Även ”Vad är en brat?” och ”Definition brat” har lett hit. Inte hade jag väntat mig att bli en källa för allmänbildning när jag startade bloggen, men det är förstås roligt att vara behjälplig med något. Har också en sökning på ”Gamla pengar”.
4. Direktörsdottern och Direktörsdotter. Inte heller särskilt oväntat.
5. Matteus skål och Matteus skålar, om man räknar ihop dem.  När jag nämnde dem i förbifarten var aldrig syftet att sno läsare från inredningsbloggar, men det är precis vad som hänt. På båda sökningarna hamnar min blogg på Googles första träffsida. Jag försöker att inte förfäras över det faktum att jag inte har en enda sökning på Matteus-skål.

Utöver dessa har jag nog flest varianter på ”Inflation”. Det är inflation kombinerat med ”lån”, ”amortering”, ”hur mycket”, ”äter upp lånet” och så vidare. En sökning log jag lite åt: ”Hur investera om man tror på inflation”. En ganska oskyldig, trevande sökfras som ändå vittnar om ett svagt hopp. Ett hopp om att inflationen ska göra sitt. För den här personen tror på inflationen. Som så många tror på Gud, demokrati, fred eller det goda inom människan, tror den här personen på inflationen. Vet ni vad? Jag tror också på inflationen.


Åtgärder

Information

2 responses

25 05 2009
Samara

Hur tar man reda på hur folk hittat till min blogg ? det där med sökord, hur vet du ?
Jag har ingen aning alls.

25 05 2009
Direktörsdottern

Det är för att jag har WordPress, jag tror inte att det går att se med Blogspot. Men det är klart, det går troligtvis att installera något så du kan göra det också, men sånt kan jag inte tyvärr.

Lämna en kommentar